Plik do pobrania: Plan działania na rzecz zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami
Na podstawie art. 14, w związku z art. 6 Ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, opracowany został plan działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami
w Szpitalu Wojewódzkim im. Św. Łukasza SP ZOZ w Tarnowie na lata 2022-2025.
Lp |
Zakres działalności |
Realizujący zadania wynikające z art. 6 Ustawy o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami |
Sposób realizacji
|
Termin |
1 |
Przekazanie do publicznej wiadomości danych Koordynatora ds. Dostępności.
|
Osoba odpowiedzialna za redakcję BIP- pracownik Działu Organizacji i Nadzoru |
Zamieszczenie informacji na stronie BIP o wyznaczeniu Koordynatora ds. dostępności wraz z danymi kontaktowymi |
Niezwłocznie
|
2 |
Przeprowadzenie analizy stanu obiektów Szpitala pod względem spełnienia minimalnych wymagań służących zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami wynikające z ustawy o dostępności. |
Koordynator ds. Dostępności, Zespół ds. dostępności |
Współpraca z kierownikami komórek organizacyjnymi szpitala oraz osobami na samodzielnych stanowiskach . |
15.04.2022r. |
3 |
Wspieranie osób ze szczególnymi potrzebami do dostępności w zakresie: – architektonicznym, – cyfrowym, – informacyjno – komunikacyjnym. |
Koordynator ds. dostępności |
Zamieszczenie na stronie BIP Szpitala informacji adresowych i kontaktowych podmiotów wspierających osoby ze szczególnymi potrzebami. |
15.04.2022r. |
4 |
Dokonanie diagnozy w zakresie dostępności alternatywnej. |
Koordynator ds. Dostępności Zespół do spraw dostępności |
Uzyskanie informacji ze wskazaniem na wymagania o charakterze zapewniającym wsparcie np. pracownika lub innej wyznaczonej osoby wynikającej z art. 7 Ustawy. |
15.04.2022r. |
5 |
Uzyskanie danych zbiorczych do raportu o stanie zapewnienia dostępności podmiotu publicznego i sporządzenie Raportu o stanie zapewnienia dostępności podmiotu publicznego oraz zatwierdzenie przez Dyrektora |
Koordynator ds. Dostępności, wyznaczony pracownik Dział Organizacji i Nadzoru |
Przekazanie sporządzonego raportu go GUS. Podanie do publicznej wiadomości na stronie BIP Szpitala.
|
15.04.2022r.
|
Kierunki działań w ramach planu na rzecz poprawy zapewnienia dostępności Szpitala Wojewódzkiego im. Św. Łukasza SP ZOZ w Tarnowie dla osób ze szczególnymi potrzebami na lata 2022 – 2025
Dostępność architektoniczna
Zapewnienie wolnych od barier poziomych i pionowych przestrzeni komunikacyjnych budynków |
2022-2025 |
W Zakładzie Patomorfologii wykonanie pochylni na wejściu do wiaty przedpogrzebowej. Przystosowanie toalety dla osoby niepełnosprawnej. Przebudowa sanitariatu na I piętrze budynku D dla pacjentów poradni celem przystosowania dla osoby niepełnosprawnej. |
Instalacja urządzeń lub zastosowanie środków technicznych i rozwiązań architektonicznych w budynku, które umożliwiają dostęp do wszystkich pomieszczeń, z wyłączeniem pomieszczeń technicznych |
2022 – 2025 |
Opracowanie dokumentacji projektowej dotyczącej dostosowania szpitala do odpowiednich wymagań a następnie jej realizacja. |
Zapewnienie informacji na temat rozkładu pomieszczeń w budynkach szpitala, co najmniej w sposób wizualny i dotykowy lub głosowy |
2023- 2024 |
Zakup urządzeń umożliwiających zapewnienie informacji na temat pomieszczeń w budynku w sposób głosowy i dotykowy np. infokiosk |
Stworzenie zapisów dotyczących przebywanie na terenie Szpitala psa asystującego, psa przewodnika |
2022 |
Opracowanie procedury/instrukcji dotyczącej zachowań w sytuacji konieczności przebywania w budynku Szpitala osoby z psem asystującym, psem przewodnikiem
Przeszkolenie pracowników odpowiedzialnych za wpuszczanie do siedziby osób przychodzących z psem asystującym, psem przewodnikiem. |
Zapewnienie osobom ze szczególnymi potrzebami możliwości ewakuacji lub ich uratowania w inny sposób |
2022 |
Analiza procedur ewakuacyjnych i instrukcji bezpieczeństwa przeciwpożarowego. Opracowanie odpowiednich procedur lub aktualizacja planu i procedur dotyczących ewakuacji dla osób, w tym pacjentów ze szczególnymi potrzebami.
Wdrożenie przyjętych rozwiązań przy najbliższej próbnej akcji ewakuacyjnej. Ewakuacja lub ratowanie osób ze szczególnymi potrzebami powinna być zapewniona poprzez system powiadamiania alarmowego oraz drzwi wejściowe automatyczne sprzężone z systemem sygnalizacji przeciwpożarowej. |
Dostępność cyfrowa
Dostosowanie wszystkich dokumentów elektronicznych do wymagań ustawy z dnia 4 kwietnia 2019r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych |
2022-2023 |
Opublikowanie nowej wersji strony www oraz portalu BIP wyposażonej w zaawansowane narzędzia umożliwiające dostępność dla osób niepełnosprawnych oraz w pełni zgodnej z przepisami prawa w zakresie konstrukcji i redakcji
Wyznaczenie osoby lub osób, które będą czuwały nad dostosowaniem dokumentów elektronicznych do wymagań ustawowych. Przeprowadzenie szkolenia dla wyznaczonych osób z tworzenia dostępnych dokumentów elektronicznych. Dostosowanie pozostałych wewnętrznych aplikacji webowych do WCAG 2.1 |
Dostępność informacyjno – komunikacyjna
Instalacja pętli indukcyjnej, systemów FM lub urządzeń opartych o inne technologie, których celem jest wspomaganie słyszenia.
|
2023-2024 |
Przeprowadzenie postępowania przetargowego na dostawę i instalację wybranego systemu wspomagającego słyszenie.
Instalacja i odbiór. Umieszczenie na stronie www informacji o uruchomieniu danego systemu. |
Dostosowanie treści zamieszczanych na stronie internetowej www informacji o zakresie swojej działalności (głównych zadaniach szpitala) w postaci tekstu odczytywanego maszynowo oraz nagrania treści w polskim języku migowym (PJM) w postaci pliku wideo |
2022- 2023 |
Opublikowanie nowej wersji strony www oraz portalu BIP wyposażonej w zaawansowane narzędzia dostępności dla osób niepełnosprawnych oraz w pełni zgodną z przepisami prawa w zakresie konstrukcji i redakcji |
Stworzenie wniosku o kontakt w formie jakiej oczekuje od szpitala osoba ze szczególnymi potrzebami |
Działania ciągłe |
Do Koordynatora ds. Dostępności będą wpływać wnioski z prośbą o formę kontaktu oczekiwaną przez osoby ze szczególnymi potrzebami
Koordynator ds. Dostępności przekaże wniosek o udzielenie informacji w formie preferowanej przez osobę ze szczególnymi potrzebami. |
Pozostałe działania prowadzone w Szpitalu zmierzające do poprawy dostępności
Realizacja art. 4 ust. 3 Ustawy |
Działania ciągłe |
Przygotowanie wewnętrznego dokumentu zawierającego zapisy o zapewnieniu dostępności, które będą stosowane w umowach zawieranych w szpitalu.
Przekazanie dokumentu do komórek organizacyjnych. |
Realizacja art. 30 Ustawy w ramach postępowania skargowego |
Działania ciągłe |
Przygotowanie wzoru wniosku o zapewnienie dostępności. |
Zapewnienie szkoleń przez firmę zewnętrzną z zakresu zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami |
2022-2023 |
Opracowanie i przeprowadzenie cyklu szkoleń dla pracowników mających na celu wzrost świadomości pracowników na temat różnych rodzajów niepełnosprawności oraz prawidłowych zachowań w kontakcie z osobami ze szczególnymi potrzebami |
Współpraca z organizacjami pozarządowymi reprezentującymi osoby niepełnosprawne w zakresie dostępności |
2022r. |
Nawiązanie współpracy z NGO (nongovernmental organization) reprezentującymi osoby niepełnosprawne |
Ocena możliwości finansowania poprawy dostępności i niwelowania barier ze środków zewnętrznych (np. Z Funduszu Dostępności, Funduszy Europejskich, ze środków PFRON) |
Działania ciągłe |
Monitorowanie ogłaszanych programów i pozyskiwanie środków przeznaczonych na realizację zadań polegających na wsparciu działań w zakresie zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami lub jej poprawy |
Harmonogram działań
Zakres działalności | Czas realizacji | Niezbędne działania
|
Osoba/komórka organizacyjna odpowiedzialna | Szacunkowy koszt |
Dostępność architektoniczna
Zapewnienie wolnych od barier poziomych i pionowych przestrzeni komunikacyjnych budynków |
2022-2025 |
W Zakładzie Patomorfologii wykonanie pochylni na wejściu do wiaty przedpogrzebowej. Przystosowanie toalety dla osoby niepełnosprawnej. Przebudowa sanitariatu na I piętrze budynku D dla pacjentów poradni celem przystosowania dla osoby niepełnosprawnej. |
Dział Techniczny | ok. 210 000,00 zł |
Instalacja urządzeń lub zastosowanie środków technicznych i rozwiązań architektonicznych w budynku, które umożliwiają dostęp do wszystkich pomieszczeń, z wyłączeniem pomieszczeń technicznych | 2022 – 2025 |
Opracowanie dokumentacji projektowej dotyczącej dostosowania szpitala do odpowiednich wymagań a następnie jej realizacja. |
Dział Techniczny Sekcja BHP |
Opracowanie dokumentacji ok. 50 000,00 zł
Koszty realizacji zostaną ustalone po opracowaniu dokumentacji . |
Zapewnienie informacji na temat rozkładu pomieszczeń co najmniej w sposób wizualny i dotykowy lub głosowy |
2022- 2023 |
Zakup urządzeń umożliwiających zapewnienie informacji na temat pomieszczeń w budynku w sposób głosowy i dotykowy np. zainstalowanie infokiosku z informacją rozmieszczenia poszczególnych pomieszczeń.
|
Koordynator ds dostępności ,
Dział Organizacji i Nadzoru, Dział Logistyki, Sekcja Informatyki Dział Techniczny
|
ok. 50 000,00 zł |
Stworzenie zapisów dotyczących przebywanie na terenie Szpitala psa asystującego, psa przewodnika |
2022 |
Opracowanie procedury/instrukcji dotyczącej zachowań w sytuacji konieczności przebywania w budynku Szpitala osoby z psem asystującym, psem przewodnikiem
Przeszkolenie pracowników odpowiedzialnych za wpuszczanie do siedziby osób przychodzących z psem asystującym, psem przewodnikiem. |
Ośrodek ds. Zakażeń
Pełnomocnik d/s Zarządzania Systemami |
Działania bezkosztowe |
Zapewnienie osobom ze szczególnymi potrzebami możliwości ewakuacji lub ich uratowania w inny sposób |
2022 2023-2025 |
Analiza procedur ewakuacyjnych i instrukcji bezpieczeństwa przeciwpożarowego.
Opracowanie odpowiednich procedur lub aktualizacja planu i procedur dotyczących ewakuacji dla osób, w tym pacjentów ze szczególnymi potrzebami. Wdrożenie przyjętych rozwiązań przy najbliższej próbnej akcji ewakuacyjnej. Ewakuacja lub ratowanie osób ze szczególnymi potrzebami powinna być zapewniona poprzez system powiadamiania alarmowego oraz drzwi wejściowe automatyczne sprzężone z systemem sygnalizacji przeciwpożarowej. |
Inspektor p.poż Inspektor p.poż, Dział Techniczny |
Działania bezkosztowe Po uzyskaniu środków zewnętrznych |
Dostępność cyfrowa
Dostosowanie wszystkich dokumentów elektronicznych do wymagań ustawy z dnia 4 kwietnia 2019r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych |
2022-2023 |
Opublikowanie nowej wersji strony www oraz portalu BIP wyposażonej w zaawansowane narzędzia umożliwiające dostępność dla osób niepełnosprawnych oraz w pełni zgodnej z przepisami prawa w zakresie konstrukcji i redakcji
Wyznaczenie osoby lub osób, które będą czuwały nad dostosowaniem dokumentów elektronicznych do wymagań ustawowych. Przeprowadzenie szkolenia dla wyznaczonych osób z tworzenia dostępnych dokumentów elektronicznych. Dostosowanie pozostałych wewnętrznych aplikacji webowych do WCAG 2.1 |
Sekcja informatyki,
Dział Organizacji i Nadzoru
|
ok. 20 000,00 zł |
Dostępność informacyjno – komunikacyjna
Instalacja pętli indukcyjnej, systemów FM lub urządzeń opartych o inne technologie, których celem jest wspomaganie słyszenia.
|
2023-2024 |
Przeprowadzenie postępowania przetargowego na dostawę i instalację wybranego systemu wspomagającego słyszenie
Instalacja i odbiór Umieszczenie na stronie www informacji o uruchomieniu danego systemu. |
Koordynator ds. Dostępności,
Dział Logistyki, Dział Techniczny, Dział Organizacji i Nadzoru |
ok. 20 000,00 zł |
Dostosowanie treści zamieszczanych na stronie internetowej www informacji o zakresie swojej działalności (głównych zadaniach szpitala) w postaci tekstu odczytywanego maszynowo oraz nagrania treści w polskim języku migowym (PJM) w postaci pliku wideo |
2022- 2023 |
Opublikowanie nowej wersji strony www oraz portalu BIP wyposażonej w zaawansowane narzędzia dostępności dla osób niepełnosprawnych oraz w pełni zgodną z przepisami prawa w zakresie konstrukcji i redakcji |
Osoby wyznaczone
Sekcja Informatyki, Dział Organizacji i Nadzoru |
Ujęte w ramach nowej strony internetowej |
Stworzenie wniosku o kontakt w formie jakiej oczekuje od szpitala osoba ze szczególnymi potrzebami |
Działania ciągłe |
Do Koordynatora ds. Dostępności będą wpływać wnioski z prośbą o formę kontaktu oczekiwaną przez osoby ze szczególnymi potrzebami
Koordynator ds. Dostępności przekaże wniosek o udzielenie informacji w formie preferowanej przez osobę ze szczególnymi potrzebami. |
Koordynator ds. Dostępności |
Działanie bezkosztowe |
Wytypowany przeszkolony pracownik pomagający osobom ze szczególnymi potrzebami przy rejestracji |
Działania ciągłe |
Wytypowanie i przeszkolenie pracowników wszystkich punktów rejestracyjnych z zasad udzielania pomocy pacjentom ze szczególnymi potrzebami |
Dział Organizacji i Nadzoru |
Działanie bezkosztowe |
Pozostałe działania prowadzone w Szpitalu zmierzające do poprawy dostępności
Realizacja art. 4 ust. 3 Ustawy |
Działania ciągłe |
Przygotowanie wewnętrznego dokumentu zawierającego zapisy o zapewnieniu dostępności, które będą stosowane w umowach zawieranych w szpitalu.
Przekazanie dokumentu do komórek organizacyjnych. |
Dział Logistyki
Radca prawny
|
Działanie bezkosztowe |
Realizacja art. 30 Ustawy w ramach postępowania skargowego |
Działania ciągłe |
Przygotowanie wzoru wniosku o zapewnienie dostępności. | Koordynator ds. Dostępności |
Działanie bezkosztowe |
Uniwersalne projektowanie oraz racjonalne usprawnienia |
Działania ciągłe |
Stosowanie uniwersalnego projektowania lub racjonalnych usprawnień tj. konieczność przygotowania budynków, zasobów cyfrowych, procedur i form komunikacji (obsługi) w taki sposób, by każda osoba mogła skorzystać z usług świadczonych przez szpital |
Dział Techniczny Dział Logistyki, Sekcja Informatyki, Pełnomocnik ds. Zarządzania Systemami, pozostałe osoby funkcyjne szpitala zaangażowane w ten proces |
Na bieżąco |
Audyty dostępności |
Co najmniej raz w roku |
Przeprowadzanie audytów dostępności szpitala przez audytorów. W wyniku audytu powinien zostać przygotowany raport zawierający rekomendacje co do działań poprawiających dostępność szpitala, a następnie przekazany Dyrektorowi szpitala. Audyt powinien obejmować wszystkie aspekty funkcjonowania szpitala pod kątem dostępności |
Pełnomocnik ds. Zarządzania Systemami |
Działanie bezkosztowe |
Zapewnienie szkoleń przez firmę zewnętrzną z zakresu zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami |
2023 |
Organizacja szkoleń dla pracowników mających na celu wzrost świadomości pracowników na temat różnych rodzajów niepełnosprawności oraz prawidłowych zachowań w kontakcie z osobami ze szczególnymi potrzebami |
Po uzyskaniu środków zewnętrznych |
|
Ocena możliwości finansowania poprawy dostępności i niwelowania barier ze środków zewnętrznych (np. z Funduszu Dostępności, Funduszy Europejskich, ze środków PFRON) |
Działania ciągłe |
Monitorowanie ogłaszanych programów i pozyskiwanie środków przeznaczonych na realizację zadań polegających na wsparciu działań w zakresie zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami lub jej poprawy |
Koordynator ds. Dostępności,
Audytor wewnętrzny, Dział Techniczny,
|
Działanie bezkosztowe |
Monitoring i koordynacja
Odpowiedzialność za realizację pozycji planu leży we właściwych komórkach organizacyjnych Szpitala Wojewódzkiego im. Św. Łukasza SP ZOZ
w Tarnowie. Monitoring realizacji Planu prowadzony będzie przez Koordynatora ds. dostępności.
Zgodnie z zapisami Ustawy art. 11 szpital Wojewódzki im. Św. Łukasza SP ZOZ w Tarnowie co 4 lata, najpóźniej do 31 marca danego roku przygotuje raport o stanie zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami oraz zatwierdzi go na portalu sprawozdawczym Głównego Urzędu Statystycznego. Następnie raport zostanie opublikowany na stronie BIP Szpitala Wojewódzkiego im. Św. Łukasza SP ZOZ w Tarnowie.